DLD – CO OZNACZA?

      DLD – CO OZNACZA? 

                          DLD to skrót angielskiego terminu Developmental Language Disorder czyli 

                                                        ROZWOJOWE ZABURZENIE JĘZYKA

  • Jest już popularny w krajach anglojęzycznych i zastąpił termin SLI (Specyfic Language Imperment).
  • W obu określeniach podkreśla się, iż istotą problemu jest zaburzenie języka, czego konsekwencją są trudności w posługiwaniu się mową i ograniczenia, niekiedy znaczne, w komunikacji werbalnej. Istotą tych trudności są zaburzenia nabywania ojczystego języka, rozumienia i używania słów oraz reguł gramatycznych pozwalających łączyć słowa w dłuższe i zrozumiałe dla otoczenia wypowiedzi. „Moje dziecko zapomina słowa, nie wie- co powiedzieć, jak to wymówić” – mówią czasem rodzice.
  • W naszych polskich przepisach oświatowych i publikacjach korzystamy z określenia afazja u dzieci. W rzeczywistości jest to skrót terminu niedokształcenie mowy o typie afazji stworzonego w krakowskiej placówce, która jako pierwsza kompleksowo zajęła się tymi dziećmi, czyli w ośrodku terapeutycznym połączonym ze szkołą i przedszkolem dla dzieci afatycznych przy ulicy Millana w Krakowie. Termin afazja może niestety nasuwać skojarzenie z afazją nabytą, czyli innym zaburzeniem, skądinąd objawy mogą być podobne. 
  • Zmiana terminu z SLI na DLD jest wynikiem przez parę lat trwających narad w gronie specjalistów– naukowców i praktyków, pod kierunkiem autorytetów w dziedzinie tego zaburzenia, w ramach komisji Catalize  
  • Rezygnacja z terminu SLI była w dużej mierze związana z niejednoznacznymi kryteriami tego zaburzenia i jego konsekwencjami w praktyce. Często dzieci z ewidentnymi trudnościami w komunikacji werbalnej, równocześnie jednak z ilorazem inteligencji poniżej przeciętnej (ale nie na poziomie niepełnosprawności intelektualnej) nie uzyskiwały właściwej diagnozy. Dla rozpoznania DLD istotne są specyficzne zaburzenia języka, ale też jako kryterialne traktuje się objawy włączające, zwane przez nas niespecyficznymi, które w przypadku terminu SLI stanowiły niekiedy o wykluczeniu dziecka z tej diagnozy 
  • Szukając jakościowej analizy objawów, charakterystyki zachowania dzieci i ich funkcjonowania w domu i w placówkach edukacyjnych zaglądamy do publikacji posługujących się wszystkimi wymienionymi terminami, traktując je jako odnoszące się do interesującego nas zaburzenia rozwojowego.  

                W najbliższym czasie ukaże się na naszej stronie artykuł, w którym przedstawimy          

                 charakterystykę DLD w ujęciu klasyfikacji ICD-11. 

                                                                                                                           Napisała: Anna Paluch